"היה עוסק, עוסק מורשה": מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה

"אבל עבד מאוד קשה היה עוסק, עוסק מורשה בטלפון שינה מספר שלא יפריעו לו מחר…"

אין ילד או נערה שלא ידעו את כל המילים לשיר הזה של משינה בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת, ולמרות שזה "רק שיר" ואלו "רק מילים", הם מספרים לנו משהו על מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה. משהו שחלחל היטב לקודקוד של בני הדור הזה ויכול להסביר ולו במעט את האמביוולנטיות הטמונה במעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה – תמהיל רגשי מוזר הכולל בתוכו גם התרגשות גדולה וגם פחד ודאגה.

מצד אחד משינה מדגישה ביתר-שאת בשיר את השורה "היה עוסק, עוסק מורשה" ונותנת לו מקום של כבוד ממש (צריך להקשיב לשיר כדי להבין על מה בדיוק אנחנו מדברים). ואכן, עוסקים מורשים נתפסים תדמיתית כמצליחים ורווחיים יותר בהשוואה לעוסקים פטורים שתקרת ההכנסות שלהם מוגבלת. ומן הצד השני, משינה מציינת שאותו עוסק מורשה עובד מאוד קשה, משקיע וגם מתחמק מטלפונים, וגם בזה יש משהו מן האמת. כי כדי לבצע מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה צריך להכניס יותר כסף לקופת העסק וכדי להרוויח יותר באמת צריך לעבוד קצת יותר קשה.

אז אם אתם עוסקים פטורים שעתידים לעשות את המעבר לעוסק מורשה וחוששים דעו לכם שזה טבעי ואנושי, ואתם ממש לא לבד. בשורות הבאות נפרט במה כרוך המעבר מעוסק פטור למורשה ותוכלו לראות בעצמכם שאמנם צפויים כמה שינויים בהתנהלות העסקית שלכם, אך קל מאוד ליישם אותם ולקחת את העסק שלכם לשלב הבא.

עוברים מעוסק פטור לעוסק מורשה? מברוק. התנסו 30 יום חינם בחשבונית אונליין! התרשמו מהמחירון האטרקטיבי שלנו והרשמו עכשיו

אז מתי מתבצע מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה?

מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה מתרחש כאשר עוסק פטור עובר את רף ההכנסות שנקבעו לעוסקים פטורים באותה השנה. רף ההכנסות של עוסק פטור משתנה מעת לעת ויש לעקוב אחרי העדכונים האחרונים באתר רשות המיסים. נכון לשנת 2021 הסכום עומד על 99,893ש"ח, אך בשנת 2020 סכום זה עמד על 100,491 ש"ח. זאת אומרת, שעוסק פטור שסך הכנסותיו עלו על רף זה מחויב על פי חוק לבצע מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה.

עם זאת, יש עוד סיבות שבעטיין בעלי עסקים יכולים לבצע מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה, וזאת לפי שיקול דעתו של כל בעל העסק:

  • ישנם בעלי עסקים שסבורים שסטטוס 'עוסק פטור' פוגע במוניטין ובתדמית שלהם מאחר שלטענתם הם נתפסים על ידי לקוחות ושותפים עסקיים כבעלי הכנסה נמוכה מדי.
  • בעלי עסקים פטורים המרבים לעבוד מול עסקים אחרים הגובים מע"מ (עוסקים מורשים, חברות בע"מ וכו') לעיתים מבצעים מעבר מעוסק פטור למורשה כי זו דרישה המגיעה מלקוחותיהם העסקיים. עסקים אלו למעשה משלמים מע"מ והם מעדיפים לעבוד מול עוסקים מורשים ומעלה שמחייבים מע"מ, כי הם רוצים להתקזז על המע"מ לשלם פחות ממנו לרשויות המס.
  • בעלי עסקים המעוניינים להתאגד כחברה גם עוברים מעוסק פטור למורשה, למשל במצבים שרוצים לגייס כספי משקיעים.
  • מעבר לעוסק פטור לעוסק מורשה מבוצע גם כאשר מעוניינים לרכוש סחורות או נכסים עסקיים.

ובמה כרוך המעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה?

יש כמה שינויים שבעלי עסקים צריכים להסתגל אליהם כאשר הם משנים סיווג מעוסק פטור לעוסק מורשה:

  1. עדכון הסיווג – תחילה יש לעדכן את הסיווג החדש ברשות המיסים. אפשר לעשות את זה לבד, אבל כדאי שרואה חשבון או יועץ מס מקצועיים יסייעו בשינוי הסיווג, כך שגם תקבלו מידע מפורט, ליווי ותמיכה במעבר מסטטוס פטור למורשה. לדוגמה: טופס 821 שיש להגיש למע"מ בעת המעבר לעוסק מורשה.
  2. דיווחים תכופים יותר לרשויות המס – מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה מחייב דיווחים תכופים יותר לרשויות המס בישראל, ביניהם: מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי. אם עוסק פטור מדווח פעם בשנה על ידי הגשת דו"ח סוף שנה, אז עוסק מורשה נדרש בנוסף לדו"ח השנתי לדווח מדי חודש או מדי חודשיים לרשויות המס על מחזור עסקאותיו. כך למשל, עוסקים מורשים נדרשים לדווח למע"מ על עסקאותיהם פעם בחודש או פעם בחודשיים, לאחר כל חודש זוגי עד ה-15 לחודש.
  3. גביית מע"מ – לאחר שינוי הסיווג מתחיל שינוי מהותי באופן גביית הכספים מלקוחות ובתשלום המיסים לרשויות. מרגע שהעוסק הפך למורשה הוא אינו נהנה מפטור תשלומי וחיובי מע"מ, וחלה עליו חובה לגבות מע"מ בכל עסקה שהוא מבצע. למשל, נכון להיום המע"מ בישראל עומד על 17%, אז יש להוסיף למחיר של כל מוצר/שירות עוד 17% ולגבות אותם מהלקוחות. מוצר שעוסק פטור מוכר ב-100 ₪, יימכר על ידי עוסק מורשה שהמוצר שלו גם כן עולה 100 ₪ ב-117 ₪.
  4. תשלום מע"מ וקיזוז – את המע"מ שהעוסק המורשה גובה מלקוחותיו יש להעביר לרשויות המס. לכן חשוב לשמור בצד, בחסכון, את מיסי המע"מ המשולמים על ידי הלקוחות ולא להשתמש בהם. אולם, מכיוון שגם לבעלי עסקים מורשים יש הוצאות עסקיות והמוצרים והשירותים שעליהם שלמו גם כן כוללים מע"מ, בעת הדיווח מפחיתים את המע"מ של ההוצאות השוטפות מסכום המע"מ שיש להעביר לרשויות המס, כך שמבוצע קיזוז מע"מ, המפחית את חבות המע"מ של העוסק המורשה. במקרים שבהם המע"מ ששולם על ההוצאות גבוה מהמע"מ הנדרש לשלם על ההכנסות – יקבל העוסק המורשה החזרים ממע"מ. מועד תשלומי המע"מ הוא עד ה-15 לחודש למשתמשים בשובר של הדואר, עד ה-19 בחודש אם התשלום מתבצע דרך האינטרנט וב-23 לחודש דרך PCN.
  5. חשבוניות מס – שינוי נוסף שיש לקחת בחשבון בעת מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה חל במסמכים החשבונאיים – קבלות וחשבוניות מס. אם עוסקים פטורים מחויבים להפיק אך ורק קבלות לאחר קבלת תשלום עבור כל עסקה, אז עוסקים מורשים מחויבים על פי חוק להפיק חשבונית מס לפני קבלת התשלום, וקבלה – לאחר קבלת התשלום מהלקוחות. בחשבונית המס יש לפרט את פרטי העסק (שם, טלפון, כתובת, מספר עוסק מורשה וכו'), יש לתאר את המוצרים/שירותים הכלולים בעסקה, מספר יחידות/פריטים, שיעור המע"מ, המחיר לפני מע"מ, סכום העסקה הכולל, אופן העברת התשלום (צ'ק, העברה בנקאית, מזומן, אפליקציות תשלומים) וכו'. אם אתם כבר עובדים עם תוכנת הנהלת חשבונות מתקדמת לא תצטרכו לעבוד קשה. פשוט עדכנו את הפרטים החדשים שלכם במערכת, זכרו להוציא חשבוניות מס ללקוחות לפני תשלום, והמשיכו להפיק קבלות ללקוחות לאחר קבלת כל תשלום. זהו, לא סיפור גדול. אגב, חישוב חבות המס לרשויות המיסים מבוצעת על סמך חשבוניות המס ולא על סמך הקבלות. קרי: על סמך כספים שעתידים להגיע לקופת העסק ולא על סמך התשלומים שכבר בוצעו בפועל ויש לקחת את זה בחשבון.

מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה הוא הוכחה להצלחת העסק וצמיחתו והוא בהחלט סיבה להתרגשות. אם נערכים למעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה מראש, אם לומדים את הנושא, אם מסתייעים בשירותי רואה חשבון או יועץ מס מקצועיים ואם עובדים עם תוכנת הנהלת חשבונות מתקדמת, שהופכת תהליכי גבייה לאוטומטיים, המעבר לעוסק מורשה יכול להיות חלק, פשוט וקל.

תוכנת חשבונית אונליין היא למעשה תוכנה להפקת חשבוניות המאפשרת לבעלי עסקים שעושים את המעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה להפיק חשבוניות מס וקבלות ממוחשבות, חתומות בחתימה דיגיטלית העומדות בכל דרישות החוק. מצטרפים חדשים נהנים ממבצע הכולל הפקת 50 מסמכים חשבונאים במחיר מיוחד. מעבר לכך, תוכלו למצוא מגוון רחב מאוד של חבילות להפקת חשבוניות מס ממוחשבות במחירים אטרקטיביים במיוחד.

עוברים מעוסק פטור לעוסק מורשה? מברוק. התנסו 30 יום חינם בחשבונית אונליין! התרשמו מהמחירון האטרקטיבי שלנו והרשמו עכשיו